تعلیق، اخراج، و ضرب و شتم؛ سهم دانشجویان در هفته‌ای که گذشت

دانشجویان دانشگاه بهشتی به‌دلیل اعتراض به تعطیلی سلف از ورود به دانشگاه منع شدند

اعتصاب دانشجویان در دانشگاه شهید بهشتی - آبان ماه ۱۴۰۲ - Telegram/senfi_uni_iran

دانشگاه‌های ایران در یک هفته گذشته صحنه احضار و اخراج دانشجویان بودند. روند افزایش فشار امنیتی بر دانشجویان در یک سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. برخی از فعالان دانشجویی مجموعه اقداماتی را که پس از آغاز خیزش سراسری در دانشگاه‌ها صورت گرفت، از تعلیق و بازداشت و اخراج دانشجویان گرفته تا تعلیق و اخراج استادان، موج دوم انقلاب فرهنگی می‌نامند.

حراست و مسئولان دانشگاه‌ بهشتی در هفته‌های گذشته اقدام به آزار و اذیت دانشجویان کردند. در این مدت، خبرهای بسیاری از این دانشگاه منتشر شد. روز دوشنبه ۲۷ آذر، دانشجویان دانشکده ریاضی دانشگاه بهشتی پس از مواجهه با تعطیلی بوفه این دانشکده و جمع‌ شدن صندلی‌ها از لابی دانشکده، دست به اعتراض زدند. دانشجویان این دانشکده در اعتراض به این اقدام مسئولان دانشگاه، در اعتراضی صنفی، با تعطیل کردن کلاس‌هایشان دست به تحصن و اعتراض ‌گسترده در لابی این دانشکده زدند.

به گزارش «صنف مستقل دانشجویان بهشتی»، در پی این اعتراض دانشجویان، نیروهای حراست برای مقابله با تحصن و اعتراض صنفی دانشجویان وارد دانشکده شدند و برخوردی «زننده و خشن» با دانشجویان متحصن کردند. پس از دقایقی، این تجمع با دخالت حراست به خشونت کلامی و بدنی کشیده شد. نیروهای حراست در این تقابل با دانشجویان اقدام به برخورد بدنی با یک دانشجو و پیچاندن مچ دست یک دانشجوی دختر کردند. در جریان این اعتراض، نیروهای حراست و مسئولان دانشگاه کارت دانشجویی چند تن از دانشجویان را نیز ضبط کردند.

پس از برگزاری این تحصن و تجمع دانشجویی، خبرنامه امیرکبیر اعلام کرد که چند تن از دانشجویان از ورود به دانشگاه و خوابگاه منع شده‌اند. بر اساس این گزارش، بدون برگزاری هیچ جلسه کمیته انضباطی، ورود این دانشجویان به دانشگاه و خوابگاه‌هایشان ممنوع شد.

گرو گرفتن مدرک تحصیلی دانشجویان یکی دیگر از اقدام‌هایی است که حراست‌ و مسئولان دانشگاه‌ها از آن به‌عنوان اهرم فشار بر دانشجویان معترض استفاده می‌کنند. خبرنامه امیرکبیر همچنین اعلام کرد پس از آنکه در تیر ۱۴۰۱ علیرضا دودمان تیپی، رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه، با حمله به یکی از دانشجویان در مقابل در ورودی دانشگاه او را مورد ضرب و شتم قرار داد، این دانشجو از ورود به دانشگاه منع و مدرک تحصیلی‌اش گرو گرفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته، آن دانشجوی مضروب دانشگاه کرمانشاه از رئیس دانشگاه شکایت کرد و مدعی شد که رئیس دانشگاه گفته است در صورتی که شکایتش را پس بگیرد، مدرک تحصیلی‌اش را صادر می‌کند. اما از آن تاریخ، این دانشجو از ورود به دانشگاه منع‌ شده است. خبرنامه امیرکبیر نام این دانشجو را منتشر نکرده اما اعلام کرده است که رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه هم‌زمان مشاور استاندار و مسئول ستاد انتخاباتی رئیسی در کرمانشاه بوده است.

«دانشجویان متحد» نیز در گزارشی اعلام کرد که در هفته گذشته، در پی ورود معاون دانشجویی و حراست دانشگاه نوشیروانی بابل به بوفه دانشگاه، کارت ۵ نفر از دانشجویان دختر ضبط و به آن‌ها اعلام شده است که به کمیته انضباطی احضار خواهند شد.

اخراج دانشجویان در دانشگاه هنر نیز همچنان ادامه دارد. خشایار سفیدی، دانشجوی رشته موسیقی دانشگاه هنر تهران، نیز در این هفته از دانشگاه اخراج شد. این دانشجو، که پیش‌تر به‌مدت دو ترم از تحصیل محروم شده بود، با تمدید نشدن سنوات به بهانه‌های آموزشی از دانشگاه اخراج شد. این فعال دانشجویی پیش از این گفته بود بعد از اینکه حراست دانشگاه او را برای همکاری تهدید و تطمیع کرد، وقتی او نپذیرفت، حکم تعلیق برایش صادر شد و با تمدید سنوات تحصیلی‌اش مخالفت شد.

سفیدی اعلام کرد که مسئولان دانشگاه دلیل رسمی اخراجش را مسائل آموزشی‌ و پایان سنوات تحصیلی ‌اعلام کرده‌اند، اما شفاهی به او گفته شده است که برای بازگشت به دانشگاه باید موافقت رئیس دانشگاه و رئیس حراست را جلب کند.

در هفته گذشته، سمانه اصغری، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی و فعال حقوق کودک، نیز به یک سال حبس محکوم شد. اسماعیل نظری، همسر این دانشجو، روز شنبه در صفحه اینستاگرامش نوشت: «امروز حکم صادره از شعبه‌ ۲۹ دادگاه انقلاب در خصوص پرونده‌ همسرم سمانه اصغری به‌صورت حضوری به او ابلاغ شد؛ یک سال حبس با احتساب ایام بازداشت.»

سمانه اصغری مهر سال گذشته بازداشت شد و تا اردیبهشت امسال در زندان قرچک محبوس بود.